هدلایت یا زنون

چراغ جلو جز یکی از اصلی‌ترین اجزای هر خودرو محسوب می‌شود که نام آن از گذشته تاکنون با صنعت خودروسازی عجین شده است. چراغ جلو خودرو تاریخچه‌ای برابر با اختراع اتومبیل دارد و حتی ابتدایی‌ترین مدل چراغ‌ها با استفاده از پارافین و آینه مقعر ایجاد روشنایی می‌کردند. کمی بعدتر یعنی در سال ۱۸۸۰ میلادی، آمریکایی‌ها توانستند با استفاده از استیلن و نفت به روشنایی چراغ خودرو کمک کنند، البته این روش هم خیلی دوام نیاورد و در سال ۱۸۹۸ اولین چراغ الکترونیکی خودرو به بازار عرضه شد که در نوع خود تحولی بزرگ به شمار می‌آمد.

لامپارا، لامپ‌های رشته‌ای، چراغ‌های تنگستنی، لامپ‌های هالوژنی، چراغ ‌زنون، چراغ هدلایت و … به ترتیب انواع چراغ خودرو هستند که از ابتدا تا امروز رانندگان را همراهی کرده‌اند. آنچه امروزه در میان انواع چراغ‌های خودرو طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است چراغ‌ هدلایت و چراغ‌ زنون است.

 

چراغ زنون چیست؟

چراغ زنون نور سفید متمایل به آبی دارد و زمانی که شما از نور بالا استفاده می‌کنید، تفاوت آن را با سایر چراغ‌ها به‌وضوح احساس می‌کنید. میزان شدت نور در تمام چشمه‌های نوری با واحدی به نام لومن(LM) اندازه‌گیری می‌شود، به‌طورکلی چراغ‌های فابریک خودرو دارای ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار لومن نوری هستند؛ قطعا هر چه مقدار این عدد بالاتر برود، شدت نور بیشتری را در اختیار خواهید داشت. این عدد در چراغ‌ زنون و چراغ‌ هدلایت با عدد ۵۰۰۰ به بالارویت می‌شود.

زنون گازی سنگین، بی‌رنگ بو و عنصر شماره ۵۴ جدول تناوب است. عملکرد چراغ‌ زنون بر اساس تخلیه شدت بار الکترونیکی در یک محفظه آب‌بندی‌شده انجام می‌شود که درون آن محفظه با گاز زنون پرشده است؛ هنگامی‌که گاز توسط تخلیه الکترونیکی تحریک می‌شود، نور آبی خیره‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد. چراغ‌ زنون که به آن‌ چراغ‌ HID نیز گفته می‌شود، برای ایجاد روشنایی نیاز به استارت و احتراق بالایی دارد. این شدت عمل توسط برق خودرو قابل‌ ارائه نیست و لازم است تا با استفاده از ترانس به مقدار برق لازم برای تخلیه الکترونیکی رسید.

 

چراغ زنون

چراغ هدلایت چیست؟

سیستم نوردهی انواع خودروها به ۳ دسته HID، N و LEDHALOGE تقسیم می‌شود. دو مورد اول که نمونه‌های قدیمی‌تر هستند با ترکیب الکتریسیته و گاز کار می‌کردند و LED ها که نسل جدید سیستم روشنایی خودروها محسوب می‌شوند، عملکردی کاملا متفاوت نسبت به دو مدل قبلی دارند. تا قبل از سال ۲۰۰۴ میلادی چراغ‌های LED کاربردی نداشتند و درست در همان سال شرکت لکسوس با ارائه خودرو LS600 از نخستین خودرو با سیستم نورپردازی LED رونمایی کرد؛ بعدازآن کمپانی آئودی در سال ۲۰۰۷ و سپس شرکت مرسدس بنز در سال ۲۰۱۳ به ترتیب اولین سری خودروهای خود را با استفاده از چراغ‌های هدلایت به بازار عرضه کردند. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت چراغ هدلایت نسل جدیدی از چراغ‌ها هستند که به علت کیفیت و نوردهی بالا، خیلی سریع نسبت به سایر رقبا خود در بازار شهرت گرفت .

 

 

مقدار برق مصرفی در هدلایت بیشتر است یا زنون؟

برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید هدلایت یا زنون را بیشتر شناخت. هدلایت ها تکنولوژی ال ای دی هستند و نور لامپ های زنون حاصل ملتهب شدن گاز درون آن است. پس باید گفت زنون ها لامپ های گازی هستند(این موضوع خود یکی از عوامل خطرناک زنون است). ما ال ای دی ها را که در مصارف خانگی نیز کاربرد دارند به اسم لامپ کم مصرف می شناسیم. مقدار برقی که هدلایت مصرف می کند نسبت به زنون کمتر است. برای روشن شدن زنون برق باید در حد چند هزار ولت بکار گرفته شود در صورتی که در هدلایت ها چنین نیست. این میزان برق در زنون ها توسط ترانس آن ها تامین می شود. این ترانس ها برق 12 ولت خودرو را به میزان چند هزار ولت تقویت می کنند (این مورد نیز یکی از خطرات زنون محسب می شود).

 

میزان و شدت نور در هدلایت بیشتر است یا زنون؟

اولین و بیشترین سوالی که درباره ی هدلایت یا زنون پرسیده می شود همین است. میزان و شدت نور در کدام یک بیشتر است؟ ما برای پاسخ به این سوال ابتدا باید واحد لومن را توضیح دهیم. روی بسته بندی تمامی چشمه های نوری مانند هدلایت، زنون، لامپ های رشته ای و حتی لامپ های خانگی این واحد را می توانید ببینید. لومن یا لومنس که آن را به صورت مختصر با (LM) نشان می دهند واحدی برای سنجیدن مقدار و شدت نور است. در خصوص هدلایت یا زنون هم به همین شکل است. میزان شدت نور را با لومن بیان می کنند. لامپ های رشته ای که به صورت فابریک روی خودرو موجود است معمولا دارای 3500 تا 4000 لومن نفوذ نور هستند. پس با این اوصاف مقدار بیشتر از این اندازه نور مناسب تری نسبت به لامپ فابریک در اختیار شما قرار می دهد. برای دانستن مقدار نور خروجی باید مقدار لومن درج شده روی بسته بندی را نگاه کنید. هدلایت و زنون معمولا دارای لومن بالای 5000 هستند. پس از این منظر هر دو را می توان برای استفاده انتخاب کرد.

 

نصب هدلایت سبب جریمه می شود یا نصب زنون؟

در قانون راهنمایی و رانندگی اکثر کشور ها عواملی که سبب ایجاد مزاحمت و خطر برای دیگر رانندگان، خود راننده و سرنشینان تلقی شود جرم محسوب می گردد. حمل بار با وسایل غیر استاندارد، تردد خودرو های دود زا و یا استفاده از لامپ های خطر ساز همگی جزء جرم های رانندگی به حساب می آیند. در کشور ما نیز به همین شکل است. لامپ های زنون به دلیل تکنولوژی خاصشان سبب خطر هستند. ماهیت نور در زنون ها سبب ایجاد نابینایی مطلق در حد چهار ثانیه برای رانندگان دیگر می شود. مقدار برق مورد نیاز زنون در حد چند هزار ولت است. این امر باعث می شود که در هنگام تصادف ها و شکسته شدن لامپ زنون و اتصالی آن با بدنه حادثه های سنگینی از جمله آتش سوزی یا برق گرفتگی سرنشینان خودرو رقم بخورد. نصب زنون در ایران جرم بوده و باعث جریمه شدن می شود. بجز خودرو هایی که لامپ زنون به صورت فابریک در آن ها توسط کارخانه سازنده نصب شده است. در این خودرو ها تمامی استاندارد ها رعایت شده است. به طور کلی نصب هدلایت شامل قانون جریمه نمی شود. مگر در موارد و شرایط خاص.

 

نتیجه گیری در رابطه با تفاوت بین هدلایت و زنون

درکل لوازم یدکی ماشین صنعت وسیعی هست و هر روز با توسعه تکنولوژی، وسعت بیش‌تری هم میگیرد. در این متن ما به طور خلاصه اطلاعاتی راجع به هدلایت و زنون دادیم تا بتوانیم با مشاورۀ صحیح، انتخاب مناسبی داشته باشیم.  و چند نکته مهم :

لامپ و کیت زنون بعلاوۀ کاسه چراغ مطلوب از سیستم هدلایت گران‌تر است.

نور زنون بدون رعایت نکات کارشناسی زننده است و باعث اختلال در دید ناظر می‌شود.

به طور معمول برای نور بالا، هدلایت گزینه مناسبی است.

حالا که تصمیم خود را برای خرید هدلایت گرفتید می توانید پرفروشترین هدلایتهای فروشگاه mzm  را در پایین مشاهده نمایید و خرید کنید .

 

 

mzm
ژوئن 6, 2021
برچسب ها :

این مقاله بدون برچسب است.